فنر زنی چیست

فنرزنی چیست

فنر زنی چیست وچطور انجام میشود مؤثرترین و بهترین روش برای لوله بازکنی و رفع گرفتگی لوله‌های فاضلاب، استفاده از فنر لوله‌بازکنی است. فنر توانایی رفع هر نوع گرفتگی را دارد. البته برای هر کاری باید از فنر مناسب آن استفاده کرد. چهار نوع فنر داریم با ده‌ها نوع سرمته‌ای که به سر فنرها متصل می‌شوند و فنرها و سرمته‌ای‌ها نیز هر کدام در اندازه‌های مختلف وجود دارند. فنرها با دستگاه ژنراتور برقی به چرخش درآمده و چندین مدل دستگاه ژنراتور برقی وجود دارد که هر کدام قدرتی متفاوت با دیگری دارند. با توجه به مطالب فوق واضح است که فنر زنی، کاری کاملاً تخصصی است و باید متخصص لوله‌بازکنی با توجه به نوع گرفتگی و پس از علت‌یابی در باره نوع و اندازه فنر تصمیم‌گیری کند. گاهی نیز باید سرمته‌ای خاصی را به کار گیرد تا بتواند لوله را بازکند. قدرت دستگاه نیز براساس اندازه لوله، نوع گرفتگی و مواردی از این دست تعیین می‌شود.

دستگاه فنرزنی چیست

دستگاه فنر زنی چیست

دستگاه فنرزنی از رایج ترین دستگاه‌های مخصوص رفع گرفتگی لوله فاضلاب است و برای رفع انسداد لوله فاضلاب بسیار رایج است. این داستگاه فنر بلندی دارد که با دوران خود درون لوله فاضلاب، هر مانعی که سر راهش باشد را برطرف می‌کند. استفاده از این دستگاه سرعت بالایی به کار می‌دهد و چون برای گرفتگی‌های سخت و شدید استفاده می‌شود، محبوبیت زیادی دارد و همه شرکت‌هایی که در زمینه رفع گرفتگی لوله و تخلیه چاه فعالیت دارند از این دستگاه استفاده می‌کنند. این دستگاه یک فنر بلند دوار دارد که به یک موتور الکتریکی وصل شده است و زمانی که دستگاه را روشن می‌کنیم این فنر شروع به دوران می‌کند و سرویسکار سر فنر را به درون لوله هدایت می‌کند و فنر را هل می‌دهد تا در طول لوله به جلو حرکت کند و به محل گرفتگی برسد. فنر زمانی که به محل گرفتگی می‌رسد، با حرکت دورانی خود گرفتگی را رفع می‌کند. سرویسکاران جهت باز کردن گرفتگی لوله آشپزخانه، رفع گرفتگی لوله توالت، باز کردن گرفتگی لوله حمام اصولا از این دستگاه استفاده می‌نمایند.

فنر دستی

دستگاهی است ایمن و ساده که به راحتی در ابزار فروشی‌های محلی یافت می‌شود و کار با آن بسیار ساده است. کافی فنر را با کمک دست تا جای ممکن درون لوله فاضلاب فرو کنید، سپس با چرخاندن دسته آن، باعث چرخش فنر شده و گرفتگی‌های جزئی لوله را باز کنید.

مزایای فنر دستی:

1)      سبک و ارزان است

2)      کاملاً بی‌خطر است.

3)      نیاز به مهارت خاصی ندارد.

 

معایب فنر دستی:

1)      قدرت کم در برطرف گرفتن گرفتگی‌های شدید

2)      خستگی ناشی از کار با آن.

3)      احتمال کثیف شدن دست و لباس و حتی محیط

فنر ساده

  این فنر از قدرت به نسبت خوبی برخوردار استاما نسبت به دو نوع فنر بعدی از قدرت کمتری برخوردار استالبته که قیمت آن نیز ارزان‌تر بوده و هزینه فنرزنی با آن نیز به وضوح کمتر خواهد بودبنابراین، در بین انواع فنرهای لوله‌بازکنی، بیشترین کاربرد را دارد.

فنر الماسی

  قدرت این فنر از فنر ساده (معمولی) بیشتر بوده ولی از فنر فولادی ضعیف‌تر است. به همین تناسب قیمت آن نیز از فنر معمولی بیشتر و از فنر فولادی کمتر است.

  واضح است که در صورتی که فنر معمولی قادر به رفع گرفتگی لوله نباشد، از فنر الماسی استفاده می‌شود و هزینه فنرزنی با فنر الماسی از هزینه فنر زنی با فنر معمولی بیشتر خواهد بود.

فنر فولادی

 فنر فولادی بیشترین قدرت را در میان انواع فنر دارد. این فنر برای گرفتگی‌های ناشی از ملات سیمان یا نفوذ ریشه‌های درختان به لوله فاضلاب نیز به کار می‌روند.

  فنر های فولادی، قوی‌ترین و البته گران‌ترین نوع فنرها هستند. به همین سبب تا زمانی که واقعاً به آن‌ها نیاز نباشد، از آن‌ها استفاده نمی‌شود.

البته تشخیص اینکه باید از چه نوع فنری استفاده شود، کار دشواری است و نیاز به تخصص و تجربه زیادی دارد. در‌واقع متخصصین لوله‌بازکن، با بررسی لوله و گرفتگی آن در حین کار ممکن است به این نتیجه برسند که باید از فنر الماسی استفاده کنند.

انواع سرمته

 
 
 

چاه ها و لوله ها مدل های مختلفی دارندکه به همین منظور باید از سر فنر های متفاوت برای آن ها استفاده کرد. برای مثال سر فنری که برای باز کردن چاه توالت استفاده می شود با سر فنر لوله بازکنی مخصوص چاه آشپزخانه یا سینک فرق دارد. در این بخش با انواع سر فنر های لوله بازکنی آشنا می شوید:

سر فنر نیزه ایی

 کاربرداین وسیله برای ماسه و خاکی که سفت شده اند استفاده می شود. درون ماسه و خاک فرو می رود و گرفتگی را از بین می برد ، چون نوک تیزی دارد به مدل نیزه ای نیز معروف است.

سرفنر لوله بازکنی اسیدی

درون لوله های فاظلاب مواد شیمیایی و اسیدی وجود دارد، به این دلیل برای باز کردن آن ها به یک سرفنر ضد خوردگی نیاز داریم که سر فنر اسیدی این خاصیت را دارد

مدل الماسی

این مدل که از محکم ترین و بهترین سر فنر های موجود است و برای خرد کردن اجسام سخت و آجر یا سنگ درون چاه استفاده می شود.

سر فنر میله فنری

 این ابزار برای وصل کردن دو فنر به یکدیگر در زمان هایی که نیاز به فنر بلندتری هست، استفاده می شود.

مدل چاقویی

 در زمانی که پارچه یا مواد الیافی درون چاه گیر کرده باشد از این سر فنر  استفاده می شود، زیرا می تواند این مواد را قطعه قطعه کند و چاه را باز کند.

سر فنر برسی

  این مدل مانند برس تمیز کننده رسوبات و چربی هایی که به دیواره چاه چسبیده اند را تمیز می کند.

سر فنر لوله بازکنی ابزارگیر

 این وسیله به ابزار های دیگر جهت بهتر شدن روند کار کمک می کند.

سر فنر کوزه ایی

 این مدل نیز مانند سرفنر برسی می تواند رسوبات و جرم های داخل چاه را پاک کند و گرفتگی را از بین ببرد.

به یاد داشته باشید!

در بیشتر گرفتگی ها، از سر فنر لوله بازکنی خاصی نیازی نیست که استفاده شود و فقط می توان از خود فنر برای باز کردن لوله استفاده کرد، که البته بازخورد پایین تری نسبت به کار با سر فنر لوله بازکنی دارد.

برای فنر لوله بازکن دستی اگر از سر فنر های مته ای استفاده نکنیم بهتر است زیرا اگر داخل گرفتگی گیر کند باعث پیچاندن و شکستن فنر می شود.

پس همیشه به یاد داشته باشید که استفاده از فنر چاه باز کن و دستگاه فنر زنی کاری تخصصی است و نباید بدون مهارت از آن استفاده شود. برای رفع گرفتگی لوله های فاظلاب خود با متخصصین ما در تماس باشید

کاربردهای فنر

فنر لوله بازکنی به ابزار قدرتمندی می گویند که برای گرفتگی لوله های فاضلاب از آن استفاده میشود و میتواند به داخل سیستم لوله کشی نفوذ کند و حالت ارتجاعی  دارد که از فولاد ساخته شده و آنقدر نازک است که به راحتی بتواند از موانعی ایجاد شده در لوله عبور کند و باعث انهدام یا هدایت به سمت پایین میشود. 

نحوه کار به این صورت است که یک کابل فلزی با حالت فنری به وسیله نیروی مکانیکی  توسط موتور دریل  باعث ایجاد  لرزش در طول فنر شده و سر فنر که حالت چرخشی دارد باعث جلو رفتن آن در مسیر لوله و باز شدن گرفتگی میشود.

ساخت فنر دستی

ساخت فنر لوله‌بازکنی دستی

این روش برای برداشتن اشیائی که درون لوله‌ها رفته و باعث گرفتگی لوله‌ها شده‌اند مناسب هستند. البته در مواردی که این روش کارساز نباشد، باید از متخصص کمک بگیرید که از فنر با گیره‌های مخصوص استفاده می‌کنند.

  1. یک رخت‌آویز سیمی بردارید و آن را باز کنید
  2. سر آن را با انبر خم کرده و یک قلاب بسازید که درون لوله برود
  3. با استفاده از آن به آرامی اشیای داخل لوله مانند مو و مواد زائد را خارج کنید
  4. پس از خارج کردن موارد زائد چندبار کتری آب جوش به یکباره درون لوله بریزید

فنر دستی

فنر دستی

دستگاهی است ایمن و ساده که به راحتی در ابزار فروشی‌های محلی یافت می‌شود و کار با آن بسیار ساده است. کافی فنر را با کمک دست تا جای ممکن درون لوله فاضلاب فرو کنید، سپس با چرخاندن دسته آن، باعث چرخش فنر شده و گرفتگی‌های جزئی لوله را باز کنید.

مزایای فنر دستی:

  1. سبک و ارزان است
  2. کاملاً بی‌خطر است.
  3. نیاز به مهارت خاصی ندارد.

معایب فنر دستی:

  1. قدرت کم در برطرف گرفتن گرفتگی‌های شدید
  2. خستگی ناشی از کار با آن.
  3. احتمال کثیف شدن دست و لباس و حتی محیط
جهت تماس کلیک کنید